Оцінювання

 Техніки формувального оцінювання

Техніка “ Сигнали рукою”

Учитель пропонує учням показувати сигнали, що позначають рівень розуміння матеріалу (під час пояснення понять, принципів, процесу тощо). Попередньо потрібно домовитися з учнями про використання таких сигналів, наприклад:

•Я розумію і можу пояснити (великий палець руки спрямовано вгору).
•Я все ще не розумію (великий палець руки спрямовано убік).
•Я не зовсім упевнений у певних деталях (помахати рукою).

Після ознайомлення із сигналами учитель опитує учнів кожної групи і одержує зворотний зв’язок від них: Що саме Ви не зрозуміли? У чому відчуваєте непевність? Що ви зрозуміли й можете пояснити? За результатами відповідей учитель вирішує , чи потрібно змінювати план і стратегію навчання .

Існують варіації цієї техніки, наприклад:

- Великі пальці вгору / вниз –це працює так само, як картки Так / Ні. Учні використовують великі пальці для позитивної або негативної відповіді, як наприкінці гладіаторських боїву римському Колізеї.
- 1-2-3 пальці – ця техніка працює так само, як кольорові картки. Учні піднімають пальці, щоб відповісти:
•1 палець (не розумію)
•2 пальці (зрозуміло не зовсім, але я намагаюсь)
•3 пальці (зрозуміло повністю).
 
Техніка із застосуванням піктограм / смайлів
 
Коло, трикутник, квадрат 
Позначте в тексті те, що незрозуміле/ неприйнятне для вас, трикутником, те, що не зовсім зрозуміле/ менш-більш прийнятне, – колом, а квадратом те, що зрозуміле/ з чим ви погоджуєтеся.
 
Валіза , м’ясорубка, кошик 
На дошці прикріплені зображення валізи, м’ясорубки та кошика для сміття. Наприкінці уроку / вивчення теми діти пишуть на поститах, що було найкориснішим і що вони візьмуть із собою (прикріплюють до зображення валізи), що було цікаво, але вони ще не знають, як використати це (прикріплюють до м’ясорубки), що їм не сподобалось / здалось зайвим / незрозумілим (прикріплюють до кошика). 

Техніка “Шкалування”

- Індивідуальне самооцінювання.  

На полях зошита учень креслить шкалу і відзначає хрестиком, на якому рівні, на його думку, виконана робота. Внизу – не впорався, посередині – впорався, але виникли проблеми, вгорі – все вийшло. Під час перевірки вчитель обводить хрестик, якщо згоден з оцінкою учня, або малює свій, якщо не згоден.

- Шкала вподобань

Учням надається 3-5 тверджень дискусійного характеру. Мета полягає в тому, щоб допомогти учням подумати над проблемою / текстом / темою та розпочати обговорення з однолітками. Ці шкали можутьбути зосереджені на узагальнених роздумахпро персонажів, теми, конфліктиабо символіку. Вони допомагають учням аналізувати, синтезувати та оцінювати інформацію. Питання на шкалі вподобань може виглядати так:

1. Персонаж ____________ (ім'я) не повинен був чинити так ______________ (дія):___________________________________________________________________________

Зовсім не згоден Не згоден Згоден Цілком згоден

- Групове оцінювання. 

За допомогою різних шкал (10-бальних, 100-відсоткових, три- (чотири-) рівневих тощо) можна оцінити різні аспекти уроку, наприклад:

Інформативність, зміст _____________________________________________________________________Низький рівень Високий рівень

Залученість_________________________________________________________________________Зовсім пасивний Надзвичайно активний

Мотивація___________________________________________________________________________Абсолютно не цікаво Надзвичайно цікаво

Ставити позначки можна крейдою, маркерами або за допомогою магнітів, наліпок, цінників тощо. Також, відповідно до мети(визначити рівень індивідуального або групового поступу в навчанні), учні можуть робити це, у першому випадку, – підписуючи ім’я на наліпці, або, удругому випадку, – анонімно.


Вікторина 

Ефективний спосіб оцінити розуміння матеріалу – запропонувати учням самостійно скласти запитання до теми/ уроку. Відповівши на власні запитання (у парах, трійках або групах із чотирьох осіб), вони будуть готові до підсумкового уроку.

Техніка “Діаграма думок” (соціологічне опитування)

Результати опитування або власних роздумів можуть бути оформлені у вигляді різноманітних графічних організаторів, наприклад, T-діаграми, діаграми Ейлера-Вена тощо.

Техніка " Карта думок"/ "Інтелект-карта " 

Складанню карти думок слід навчати, тому плануйте застосування цієї техніки заздалегідь. Це чудовий інструмент пояснення/ відтворення засвоєної інформації/ самооцін ювання , який дозволяє учням відображати зв’язки між поняттями через зображені на схемі ключові слова, що представляють ці поняття. Можна скористатися таким ресурсом: http://www.graphic.org/concept.html 

 
Таблиця/ діаграма “З-Х-Д” (Знаю - Хочу дізнатися- Дізнався/-лася)

Ця таблиця дає змогу учням організовувати та аналізувати сприйняття інформації впродовж уро ку, тижня, місяця; розділу чи теми. Вона також є чудовим інструментом розвитку критичного мислення та здатності рефлексувати. Таблиця складається із трьох запитань:Що ви вже знаєте? Що ви хочете дізнатись? Що ви дізналися?

Техніка “3-2-1: зворотн ий відлік” 

Учні мають зазначити письмово або усно:

- Три речі, які вони не знали до цього. 

- Дві речі, які їх здивували під час роботи над темою. 

- Один приклад, як вони готові застосувати здобуті знання на практиці.

Існує безліч варіацій цієї техніки. Нижче наведено кілька пропозицій:
- речі, які вас здивували/ надихнули;
- люди, з якими ви будете обговорювати те, про що ви дізналися;
- дії, які ви плануєте зробити зараз. 
Або ж такий різновид:
- відмінності;
- спільні ознаки;
- запитання. 
Чи ще один варіант техніки:
- ключові слова;
- нові ідеї;
- проблеми/ труднощі тощо.


Техніка есе 

Однохвилинне есе. Техніка, якувикористовують длянадання учителевізворотної інформаціїпро вивчене з теми. Для написання есе вчитель може поставити такі запитання: Що найголовніше ви дізналися сьогодні? Які питання залишилися для вас незрозумілими?

Есе-підсумок Наприкінці уроку/ теми учні пишутьтексти (різного обсягу), що підсумовують вивчене: перший текст на 75-100 слів (підсумок із теми); другий – на 30-50 слів (підсумок до розділу); третій – на 10-15 слів (підсумок вивченого за урок).

Письмо за шаблоном. Запропонуйте учням різні шаблони,напр иклад :Ця концепціяважлива, бо ______________________________________________. Її застосовують у ______________________________________________________. Вона має певні недоліки, а саме:_________________________________________. 



Техніка “ Вхідні – вихідні квитки”

“Вхідні квитки” учитель використовує на початку уроку (учні відповідають на запитання з домашн ього завданням або з попереднього урок у). “Вихідні квитки” вчитель використовує наприкінці уроку. Вони мають на меті визначити рівень засвоєння знань/ умінь учнів. 

Журнал записів 

Учні ведуть записи у спеціальному журналі / зошиті / блокноті про своє розуміння вивченої теми, концепції або ідеї. Учитель проглядає записи, щоб побачити, чи учень розуміє тему / концепцію, чи потрібні додаткові зусилля – і вчителя, і школяра. 

Варіацією цієї техніки є «Тижневий звіт». Наприкінці навчального тижня кожному учневі пропону ють надати відповіді на запитання «Чого я навчився за тиждень?», «Що для мене залишилося нез’ясованим?», «Які запитання я б поставив учням, якби був учителем?» тощо.Вести з аписи може і вчитель, спостерігаючи за учнями, як вони працюють та навчаються. Фіксуйте свої спостереження. Стратегії спостереження можуть охоплювати короткі звіти, щоденник записів тощо. 

Техніка “ Одне речення”

Учитель пропонує учням підсумувати тему або дати відповідь на проблемне запитання уроку одним реченням.

Різновидом цієї техніки є сенкан– вільний вірш із п'яти рядків, що синтезує, узагальнює, резюмує інформацію:
•1-й рядок – тема (іменник, який є темою сенкану);
•2-й рядок – 2 прикметники, що характеризують тему;
•3-й рядок – 3 дієслова, пов'язані з темою;
•4-й рядок – фраз а з чотирьох слів, що виражає ставлення до теми, демонструє розуміння теми;
•5-й рядок – одне слово-іменник, що є синонімом (висновком) до теми.

Також цю техніку можна видозмінити, запропонувавши учням придумати хештег до теми; написати пост у твітер; придумати мотиваційн ий заголовок для газетної статті тощо.

 Техніка “Чотири кути”

Кути кімнати позначені написами "Повністю погоджуюсь», «Погоджуюся», «Не згоден», «Абсолютно не згоден". Під час відкритого обговорення вчительвиголошує тезу/ твердження, а діти займають місце в одному з кутів відповідно до тієїдумки, якої вони дотримуються .

Існують кілька варіантів цієї техніки, наприклад: “Чотири дороги”.Учні обирають дорогу відповідно до рівня своїх компетентностей, знань з теми:

•ґрунтова дорога («Забагато пилу, не бачу, куди прямую, допоможіть»);
•бруківка («Іду рівно, але забагато вибоїн»);
•шосе («Почуваюсь упевнено, але часом маю пригальмовувати»);
•автобан («Подорожую самостійно і можу допомогти іншим").
 
Техніка “Список «Топ-10”
 
Учитель пропонує укласти перелік важливих компонентів/ чинників/ причин/ наслідків проблеми і проранжувати його за певними критеріями. Складання таких списків (генерування та ранжування) допомагає учням проаналізувати вивчене та виокремити головне за визначеними критеріями. 

Техніка “ Кубування”

Техніка, яка сприяє розумінню різних сторін явища/ поняття/ теми, і може використовуватись у роботі в парах і мал их груп ах. Для виконання необхідний кубик із написаними на кожній грані завданнями. 

Традиційними є такі шість завдань: 
1. Опиши це (колір, форма, розміри).
2. Порівняй це (на що це схоже? від чого це відрізняється?).
3. Добери асоціації (про що змушує думати? що спадає на думку?).
4. Проаналізуй це (скажіть, як це зроблено?).
5. Поміркуй, як його використати (як це можна застосувати?).
6. Запропонуй аргументи «за» або «проти» цього (що в ньому доброго чи поганого? аргументуй позицію, використай повний діапазон аргументів від логічних до безглуздих).
 
Техніка “Трихвилинна пауза”
 
Учитель надає учням трихвилинну паузу, яка дає можливість обдумати поняття, ідеї уроку, пов’язати з попереднім матеріалом, знаннями, досвідом, а також визначитися із незрозумілими моментами. Можна надати мовні кліше для відповіді, наприклад:
•Я змінив своє ставлення про/щодо ...
•Я став більш обізнаним щодо ...
•Я був здивований ...
•Я відчув ...
•Я побачив зв'язок ...
•Я співчував ... 

Техніка “ Вимірювання температури”

Метод використовують для виявлення того, наскільки учні розуміють завдання. Для цього навчальну діяльність переривають уточнювальнимзапитанням: «А що ми робимо?». Відповідь на поставлене запитання – демонстрація розуміння завданняабо процесу його виконання. У разі роботи в парах або групах учитель може попросити пару або групу продемонструвати процес виконання завдання. Інші у цей час слухають і спостерігають.

Техніка “Шпаргалки”

Учитель періодично дає учням мовні зразки (вислови, підказки), які допомагають будувати відповідь. Наприклад: Основною ідеєю(принципом, процесом) є ____________________________,тому що_____________________________________________________________________ 


Техніка “Дзиґа” / “Спінер” 

Група або пара дітей отримує чотиригранний спінер (на кожній грані напис “СПРОГНОЗУЙ”- “ПОЯСНИ” - “ПІДСУМУЙ” - “ОЦІНИ”). Діти по черзі запускають спінер і виконують завдання.

Техніка "5-П" ("Пригадай– Підсумуй– Питай – Прокоментуй– Пов'яжи ")

Крок 1: упродовж двох хвилин учні називають і записують найважливіші ідеї з попереднього уроку / теми.
Крок 2: учні підсумовують ці ідеї одним реченням.
Крок 3: школярі пишуть одне головне запитання з теми, на яке вони хочуть відповісти.
Крок 4: надають коментар щодо практичного застосування вивченої теми.
Крок 5: учні визначають ідею або підтему, щоб пов’язати цей матеріал з основною темою.
 
Техніка “ Дві зірки й побажання”’ 
 
Техніку застосову ють для взаємооцінювання творчих робіт учнів, творів, есе. Учитель пропонує перевірити роботу однокласника/ однокласниці. Коли учні коментують роботи один одного, вони не виставляють оцінок, а вказують на два позитивні моменти – «дві зірки» – і на один момент, який потребує доопрацювання – «побажання». 

Техніка “Ілюстрація” / “Ескіз” / “Скетч” / “Комікс” / “Скрайбінг”

Різновиди цієї техніки полягають у використаннівізуальних зображень для встановлення зв’язків та їх пояснення.Створюючи ілюстрації, учні не просто демонструють уміння перетворювати інформацію з одного виду в інший, а й надають зворотний зв’язок щодо засвоєння нового.

Для створення коміксівможна скористатися такими інструментами, як Pixtonабо Comic Master.А можна малювати від руки паперові комікси.

Техніка “ Реклама ”/ “Інфографіка”(варіанти: “Памфлет” / “Мультимедійний плакат”)

Ви можете використовувати для цього онлайн-інструменти, наприклад:

•https://www.thinglink.com Ресурс для створення інтерактивного плакату, може використовуватись для індивідуальної роботи і для групової. 

•http://www.padlet.com Віртуальна дошка для групової роботи. 

•https://bighugelabs.com/motivator.php Ресурс для створення мотиваторів. 

•Infogr.am Надзвичайно швидкий і простий у використанні сервіс для створення інфографіки. 

•PiktoChart (простий у користуванні та ефективний генератор інфографіки). 

•Canva(дозволяє користувачам створювати інфографіку, а також безліч іншого друкованого та цифрового вмісту).

Також для створення плакатів, мотиваторів тощо можна використовувати традиційніматеріали: папір, маркери, фарби, клей, стікери тощо. 


Техніка “Think-Ink-Pair-Share”

Ця техніка (“Обдумай - Запиши - Об’єднайся в пари - Поділись”) передбачає послідовне виконання завдань:
•Крок 1: учні індивідуально розглядають/ обмірковують питання / проблему / тему.
•Крок 2: учні індивідуально записують свої думки у зручний для них спосіб.
•Крок 3: школярі об'єднуються у пари йобговорюють те, що вони написали.
•Крок4: кілька пар за бажанням або на вибір учителя діляться результатами обговорення з усім класом.
 
Техніка “ Портфоліо”
 
Портфоліо наочно демонструють, як працювали учні протягом року, через приклад и, коментарі, свідчення допомагають простежити прогрес.Портфоліо – цілеспрямована колекція зі значущими роботами, які учень/ учениця ретельно відб ирає , дат ує і представляє так, щоб розповісти історію своїх досягнень або зростання в чітко визначених сферах. Портфоліо, як правило, вміщує й особисті роздуми, де учень/ учен иця пояснює, чому обраний саме цей документ, через які роботи порфоліо можна побачити прогрес у його / її вміннях. 

Техніка “ Бліц-побачення”

Діти у внутрішньому та зовнішньому колах стоять обличчям один до одного, утворюючи пари. У парах учні ставлять один одному запитання і відповідають на них. Після цього пари змінюються за годинниковою стрілкою, і діяльність повторюється.

Мозковий штурм «Карусель»

У класній кімнаті розміщено великі аркуші паперу з написаними на них темами.Учні в малих групах по 4 особи підходять до кожного аркуша, проводять мозковий штурм своїх ідей щодо зазначеної на ньому теми та записують їх. Коли «карусель» припиняється, учні обговорюють свої висновки. 

Техніка “Обернись і обговори”

Ця проста техніка обговорення використовується для найкращого ефекту під час пояснення, міні-лекції вчителя або виступів інших учнів.Педагог ставить цікаве запитання з теми. Учні обе ртаються до сусіда йобговорюють питання один з одним.

Панельна дискусія

Учні обирають певну роль (як варіант, їм присвоює цю роль учитель) і мають аргументувати погляди цієї ролі, а потім обговорити її під час панельної дискусії. Також обговорення може відбуватися у форматі дебатів. 

Техніка “ Подкаст”

Подкаст – це новий спосіб поширення аудіо та відео через мережу Інтернет, що дозволяє створювати чи слухати/ дивитися матеріали певної тематики кожному охочому. На відміну від слухачів радіо, які слухають те, що їм пропонує радіостанція, подкастинг дозволяє самостійно обирати те, що ви не хочете слухати чи не хочете дивитися. І найголовніше: саме у той час, коли вам зручно ввімкнути свій програвач.

Техніка “Подкаст” – це хороша техніка для розвитку медіакомпетентності та креативності, а також комунікативних умінь і навичок. Учні можуть виступати експертами з різних тем, готуючи серію подкастів (коротких аудіозаписів). Для цього можна використовувати такі інструменти, як: Easy Podcast, djPod , Podbean, or Audacity.

Техніка “Інсценізація”

Ця техніка дозволяє використовувати сюжети з книг чи будь-якої концепції, що ілюструє тему (наприклад, теорія еволюції), а також демонструвати свій настрій (мімікою, рухами, пантомімою). 

Техніка “Перевірка помилок”

Учитель виголошує поширене неправильне уявлення про тему або найпоширеніші помилки та правильнітвердження. Учні погоджуються або не погоджуються з виголошеним твердження та обговорюють результати.

Техніка “ Вибувайлик” 

Крок 1: учитель ставить запитання чи пропонуєзавдання. Учні індивідуально відповідають на аркуші паперу, на якому складають список мінімум 3 думок / відповідей / тверджень.
Крок 2: учні встають, а вчитель запрошує одного учня поділитися однією із записаних ідей. Усі уважно слухають та викреслюють усебе те, що вже сказав інший учень.
Крок 3: учні сідають, коли всі їхні ідеї були названі.
Крок 4: учитель продовжує запрошувати учнів відповідати, поки всі не сядуть. Оскільки вчитель слухає ідеї чи інформацію, що є спільною для учнів, він може встановити, чи існує загальний рівень розуміння теми, чи існують прогалини у знаннях та критичному розумінні матеріалу.


Техніка “Статуя”

Шкала оцінювання представлена певними позначками у просторі приміщення, наприклад, можна скотчем зробити хрест, розділивши кімнату на 4 квадрати, де одна вісь –розуміння станом на тепер (переходить від "я все розумію" до "я нічого не розумію"), а друга вісь – інтерес до теми (переходить від "тема нудна" до "тема захоплив а"). Для оцінювання вчитель просить учнів розташуватись в одному з чотирьох квадратів. 

Є багато можливих градацій: близькість до центру –“думка може змінитися”, близькість до краю –“категорична думка” тощо. 

Висновки із відповідних позицій можуть бути, наприклад, такими:

●якщо учні переважно в квадраті III, це означає, що тема захоплив а, але вони її не розуміють, отже, учитель має запитати учнів, що їм потрібно для подальшого розуміння та пояснити матеріал ще раз, або уповільнити урок, надавши більше часу;

●якщо учні в основному знаходяться в квадраті I, це означає, що вони все розуміють, але тема нудна, отже, учитель може зробити своє заняття більш захопливим. 

Техніка “ Павутина”

На аркуші A4 в альбомній орієнтації сформульовано загальне питання, наприклад, «Наскільки ви задоволені уроком свого вчителя ...? " 

Вісім вершин “павутини” представляють оцінку цього питання з різних боків, наприклад: швидкість, різноманітність, участь вобговоренні, боротьба з порушеннями, практичні фази, взаємовідносини учень-учитель, структура / порядок, зрозумілість тощо. Оцінювання відбувається на осях павутини, наприкінці – всі вісім оцінок з’єднуються так, що утворюється рейтингова сітка в павутині.

Техніка “ Літаючий аркуш”

Крок 1: кожен учень отримує аркуш A4, який він розділяє на 2 частини: верхня частина: "Що було важливим для мого розуміння?", нижня частина: "Що я хочу з’ясуватина наступному уроці?" Відповіді просять надатикілька разів: на початку, усерединіта наприкінціуроку.

Крок 2: перший раз кожен учень записує свою думкуна своєму аркуші.

Крок 3: вдруге учень записує на аркуші, який йому передали відсусіда ліворуч (і передаєйого далі сусідові праворуч).

Крок 4: на кожному етапі учень заповнює аркуш, який приходить зліва, і після запису віддає його тому, хто справа.

Крок 5: учитель аналізує “анкети” . Наприклад, можна згрупувати висловлювання учнів за подібністю, розмістити їх на двох різних слайдах (на кожне запитання по одному), обрати часто вживані висловлювання та продемонструвати учням на початку наступного уроку, щобврахуватиїхні побажанняпід час проведення уроку.

Коротке опитування учнів щодо оцінювання уроків

Наприкінці уроку, шкільного тижня або навчального року відбуває ться анонімне анкетування за допомогою індексних карт у форматі A6.Кожен учень отримує свій аркуш і відпові дає на запитання:1. Що мені сподобалося на уроці / упродовж тижня / навчального року в класі? 2. Що повинно залишатися на уроці таким, як воно є?3. Що слід змінити?Важливо на початку наступного уроку або наступної теми дати зворотний зв'язок учням щодо найвагом іших аспектів, які вчитель візьме до уваги, а що ні, і чому

Техніка “ Аналіз силового поля”

Крок 1: для проведення аналізу силового поля кожен учень отримує аркуш у форматі A4 із двома попередньо роздрукованими колонками: одна колонказ відповідями – «за», інша – «проти» Оцінювання:

Крок 2: оцінювання відбувається індивідуально.  

Крок 3: урамка х спільної дискусії між учителем та учнями окремівисловлювання «за» та «проти» записують на дошці.

Крок 4: у рамках спільної дискусії роблять висновки для подальшої роботи.

Аналіз уроку. Запиши свої ідеї.Ім’я:______________ Клас:______________Дата:___________ Вчитель:______________Що сприяє моєму навчанню:Що заважає моєму навчанню:

Немає коментарів:

Дописати коментар